Sweden

Trygga klassiker på veganskt vis

#mega-ad-wrapper { display: none; }

Recept: Gustav Johansson.
Recept: Gustav Johansson. Foto: Stefan Wettainen

Även den som äter enbart växtbaserad mat kan känna sig sugen på rätter som traditionellt innehåller kött. Därför bestämde sig bloggaren Gustav Johansson för att göra veganska varianter på klassiska rätter.

Fransk löksoppa

4 portioner

1. Strimla löken på längden. Fräs den med strösocker och lite salt i fettet på låg värme i 20–40 minuter tills den blivit riktigt mjuk och karamelliserad.

2. Tillsätt vin, fond, soja, timjan och svartpeppar och koka ihop i 30 sekunder. Häll i vattnet och koka på medelvärme i ca 20 minuter.

3. Under tiden: Värm ugnen till 225 grader. Riv osten och blanda med havrefraiche. Smaka av med citronsaft, salt och peppar.

4. Smaka av soppan med salt och eventuellt mer socker, peppar och soja. Fördela soppan i fyra ugnsfasta portionsformar. Rosta brödet och lägg det ovanpå. Toppa med en klick ostkräm, ringla över lite olivolja, salta och peppra.

5. Gratinera i ugnen 5–7 minuter eller tills osten smält och brödet fått fin färg.

Boeuf bourguignon

8 portioner

1. Skär tofun i små tärningar. Stek den knaprig i en stor gryta med rikligt med rapsolja. Rör ner mjöl, timjan, lagerblad, kryddpeppar och tomatpuré och fräs under omrörning.

2. Tillsätt vegokött, salt, peppar, vin, socker, soja vatten och fond och koka under lock i 1 1/2 timme.

3. Skär morötterna i grova slantar, lägg dem i grytan och koka ytterligare 10 minuter.

4. Skala steklökarna, halvera svampen och bryn tillsammans med skivad vitlök samt lite salt och peppar. Rör ner i grytan och låt koka 15 minuter till. Smaka av och rör sist ner bladpersilja. Servera med grönsallad, bröd och din favoritpotatis.

Buffalo wings på blomkål

4 portioner

Marinad

1. Marinaden: Hacka vitlöken och fräs den i fettet tills den är mjuk och precis börjar få färg. Tillsätt de övriga ingredienserna och koka på låg värme 10 minuter, rör om då och då. Smaka av och låt svalna något medan du friterar blomkålen.

2. Skär blomkålen i stora buketter. Blanda alla torra ingredienser i en skål. Vispa ner växtdryck lite i taget till en klumpfri smet.

3. Häll ca 4 cm olja i en tjockbottnad kastrull och hetta upp till 180 grader.

4. Doppa blomkålsbuketterna en och en i frityrsmeten och släpp sedan försiktigt ner dem i oljan. Fritera max 3–4 i taget. Ta upp dem när de fått fin yta och låt dem rinna av på hushållspapper medan du friterar resten.

5. Vänd de friterade buketterna försiktigt i marinaden så att de täcks helt. Servera omgående med selleristavar och ranchdressing.

Recepten är hämtade ur ”Klassiska rätter på veganskt vis” av Gustav Johansson, foto Stefan Wettainen. Bonnier Fakta.

Football news:

Cavani has returned to training and is likely to play against Crystal Palace
Fabio Capello, Juventus played Rugby against the Port. Only Ronaldo and Chiesa can make a difference in this squad
Neymar: I posted how I was recovering from my injury, and I didn't get any messages saying, Wow, what a professional. No
Ole Gunnar Solscher: The work of the judges is very difficult and without additional pressure. We have to make their decisions
Joan Laporta: I'm sure Messi won't stay at Barca if I don't win the election. He gives the club 30% of revenue
Trent had idolized Gerrard since he was a kid, and he was in a fairy tale: he got Steven's care and the captain's armband. The story of a great relationship
Hazard's recovery from the injury is delayed. He probably won't play against Atletico on March 7