Sweden

Så inreder du för bättre hälsa

#mega-ad-wrapper { display: none; }

Foto: Hästens

Inredning gör skillnad för vårt välmående – åtminstone om vi ska tro bokaktuella neurodesignern Isabelle Sjövall. Med forskning i ryggen ger hon sina bästa stylingtips.

Designa för återhämtning
– En mer spartanskt grund med en dov midnattsblå nyans och gardiner med ordentlig mörkläggning kan göra stor skillnad för sömnen. Mjuka, taktila material med lite tyngd, som tyngdfiltar och tyngdtäcken, aktiverar kroppens naturliga frisättning av hormonet oxytocin, vilket hjälper till att lättare slappna av. Likaså att rummets temperatur är sval. Slutligen bör sovrummet vara en fristad fri från skärmar.

Underskatta inte mysfaktorer
– Vi är sociala varelser skapade för att vara tillsammans med andra. Miljöer med en ombonad känsla och nedtonad varm belysning (tänk lägereld) kan därför ha en positiv inverkan på vår sinnesstämning. Runda bord upplevs som mindre konfrontativa. Vassa former, som skarpa hörn eller kanter, kan ha en motsatt effekt och aktivera hjärnans primitiva känslosystem (på savannen kunde vassa föremål innebära fara). Även ett rums temperatur kan spela roll eftersom vi har en tendens att projicera fysisk temperatur och värme psykologiskt på andra omkring oss vilket gör att vi uppfattar dem som varmare och mer generösa.

Football news:

Tuchel wants to see Holand at Chelsea. The club will not buy Rice from West Ham after the change of coach
Eriksen pro goal for Milan: It was the perfect free kick for me. I am very happy
Conte on 2-1 with Milan: Before the winning goal, the result was unfair. Their goalkeeper is the best player of the match
Mikel Arteta: Arsenal did everything right, but they lost. Wins give confidence
Nicolo Barella: We proved that we are stronger than Milan
Go do your voodoo shit, you little ass. Ibrahimovic-Lukaku during the Cup match
Pioli on the defeat by Inter: The only difference was the relegation. There could be any result in equal teams