logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo
star Bookmark: Tag Tag Tag Tag Tag
Sweden

Ovanligt reko modell – kan bli en storsäljare

Skoda Kamiq tar rygg på suv-trenden men är egentligen bara en högbyggd småbil med vettig paketering.
Skoda Kamiq tar rygg på suv-trenden men är egentligen bara en högbyggd småbil med vettig paketering. Foto: Pontus Lundahl/TT

Skoda är inte längre de billigaste bilarna på marknaden. Tvärtom nafsar Volkswagens tjeckiska märke de tyska kusinerna i bakhasorna. Nya Skoda Kamiq har i alla fall inget att skämmas för – det är en genomtänkt och sympatisk småbil.

Bakifrån är Volkswagenkoncernens små suvar nästan komiskt lika: är detta en Seat, en Volkswagen eller en Skoda?

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 1 av 6

Provbilen är extrautrustad till tänderna, med bland annat digital instrumentering och extra stor pekskärm mitt på panelen. Utmärkt ergonomi.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 2 av 6

Det digitala instrumentklustret är överskådligt och erbjuder flera alternativ för hur informationen ska presenteras.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 3 av 6

Fiffiga småprylar är ett signum för Skoda. I förardörren finns ett paraply, i bagageluckan en ficklampa och i tanklocket en isskrapa.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 4 av 6
Foto: Claudio Bresciani/TT Bild 5 av 6
Foto: Hyundai Bild 6 av 6

Det finns få nackdelar med att bygga vardagsbilar en aning på höjden. Bilens innerutrymmen blir mer effektivt utnyttjande i förhållande till karossens längd. Att kliva i och ur bilen blir bekvämare, i synnerhet för den vars knän och rygg hunnit bli en smula knarriga.

Trenden i bilvärlden är ändå motsägelsefull på denna punkt. Många vardagsmodeller görs lägre för att se sportiga ut. Samtidigt växer suv-segmentet med högbyggda bilar. Men allt fler suvar får samtidigt snajdiga taklinjer, så att bilens ovandel ska efterlikna en coupémodell. Det resulterar i bilar som är tjocka nedtill men kapade upptill.

Themes
ICO