logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo logo
star Bookmark: Tag Tag Tag Tag Tag
Sweden

Manlig blick synas i "La Traviata"

Violetta i "La Traviata" följer sitt hjärta trots att hon går emot samhällets konventioner. När Ellen Lamm sätter upp Verdis klassiker på Kungliga Operan i Stockholm skildrar hon huvudpersonens utsatthet – och undersöker den manliga blicken i klassikern.

Ellen Lamm regisserar den nya uppsättningen av "La Traviata" på Operan i Stockholm.

Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 1 av 5

Ellen Lamm gör sin femte operauppsättning med "La Traviata".

Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 2 av 5

"Den manliga blicken finns i verket och den måste man förhålla sig till, säger Ellen Lamm som regisserar den nya uppsättningen av "La Traviata" på Operan i Stockholm.

Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 3 av 5

Magdalena Åberg har skapat en anatomisk teater för föreställningen "La Traviata" på Operan i Stockholm.

Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 4 av 5

Ida Falk Winland spelar Violetta i "La Traviata" på Kungliga Operan i Stockholm. Pressbild.

Foto: Sören Vilks Bild 5 av 5

Den är ett av Verdis mest älskade verk. "La Traviata" hade premiär i Venedig 1853, och handlar om den lyxprostituerade Violetta Valéry. Hon lider av tuberkulos och berusar sig nätterna igenom. När hon möter Alfredo skymtar dock möjligheten till ett annat, lyckligare liv. Men deras kärlek fördöms av samtiden.

– Så länge Violetta är kvar i sitt fack som prostituerad är hon en del av samhällsordningen och blir accepterad. Men så fort hon kliver ut ur det facket och lever med någon i kärlek är det som att en samhällsordning är på väg att ruckas på, säger Ellen Lamm, som framhåller att också Alfredo blir fördömd.

Themes
ICO