Sweden

Expert: De bojkottar Facebook för egen vinning

Flera svenska företag har anslutit sig till bojkotten mot Facebook, men de gör det inte av ren godhet enligt experten Eva Ossiansson. Arkivbild.
Flera svenska företag har anslutit sig till bojkotten mot Facebook, men de gör det inte av ren godhet enligt experten Eva Ossiansson. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT

Hundratals företag bojkottar Facebook som annonsplattform. Syftet är att stoppa hatiskt innehåll – men företagen gör det inte bara av ren godhet.

De bakomliggande motiven handlar även om egen vinning, enligt marknadsföringsexperten Eva Ossiansson.

Över 160 internationella jättar som Coca-cola, Unilever och Ford har valt att bojkotta Facebook – men även flera svenska företag har hakat på.

Eva Ossiansson, doktor i marknadsföring vid Göteborgs universitet, tror att ännu fler kommer att följa efter.

Football news:

Pogba is expecting Manchester United to start negotiating a new contract with him after the Europa League. The player is happy at the club
While PSG vs Atalanta – 🤦♂app. It is a complete disappointment from unrealized moments
Real won't buy players if they don't sell anyone. Ceballos and Lunin will return
Jaydon Sancho: I like playing in Borussia. We have extraordinary players
Pashalic scored 12 goals in the season – the best result in his career
Anyone who eats three slices of bread with Nutella will be in stock. Nagelsmann about the lineup for the game against atlético
Ødegård prematurely returned to the real world of rental Sociedade