Sweden

”Avgasreningen stängs av i minusgrader”

#AdSplashOverlayWindow { display: none; }

När Volvo-modellen kördes i temperaturer mellan 9 och 22 grader var utsläppen upp till fyra gånger högre än de tillåtna.
När Volvo-modellen kördes i temperaturer mellan 9 och 22 grader var utsläppen upp till fyra gånger högre än de tillåtna. Foto: Björn Larson Rosvall/TT

Den tyska miljöorganisationen DUH anklagar Volvo Cars för att fuska med utsläppen från en del av sina dieselbilar. Den testade dieselsuven XC60 ska släppa ut upp mot tolv gånger mer än tillåtet. Volvo tillbakavisar anklagelserna och försäkrar att utsläppen följer kraven.

Den tyska miljöorganisationen DUH riktar hård kritik mot hur Volvo Cars hanterar avgasreningen i sina dieselbilar. DUH har testat en XC60 dieselsuv från Volvo och säger sig ha uppmätt att den under verklig körning ger betydligt högre utsläpp än vad de officiella labbtesterna säger.

DUH:s tester har gjorts när Volvos bil körts i städer, på landsbygd och på motorväg. Bilen uppfyllde utsläppskraven för euro 5. Den gällde fram till 2015 när euro 6 kom som ställer ännu högre krav på utsläppsnivåerna.